Internasjonalt Options And Trade
Brexit og International Trade En konsekvens av UK8217s medlemskap i EU er at mange aspekter av UK8217s eksterne forbindelser nå gjennomføres helt eller delvis gjennom EU. Som et resultat av Brexit ville Storbritannia kunne påta seg direkte kontroll over sine eksterne forhold, herunder handelsforbindelser. Pro-Remain-leiren foreslo i kampanjen at Brexit ville resultere i år med usikkerhet mens Storbritannia gjenforhandler sine internasjonale handelsordninger. Denne påstanden støttes ikke av fakta og bevis. Som vi forklarer mer detaljert i denne undersøkelsen: Storbritannia kan for øyeblikket ikke avgjøre tariffenivået som vi tar på importen, fordi disse er satt på ensartet nivå for EU som helhet under EUs tollunion. Etter utgang vil WTO-regler gjelde som vil gjøre det mulig for Storbritannia å bestemme nivået på våre egne importtakster, forutsatt at prisene i gjennomsnitt ikke er høyere enn under EUs tollunion. Igjen, på grunn av EUs tollunion og felles handelspolitikk, er Storbritannia ikke i stand til å forhandle egne handelsavtaler med tredjelande - vi kan bare gjøre det som en del av EU. Storbritannia vil kunne delta i nye handelsavtaler med tredjelande fra dagen etter avreise. Prosessen med å forhandle nye handelstilbud kan påbegynnes i løpet av 2 års varsel som fører opp til Brexit, med sikte på å bringe dem i kraft på eller kort tid etter avreisedato. EU har eksisterende frihandelsavtaler som for øyeblikket gjelder for Storbritannia som EU-medlem. De fleste av disse EU-avtalene er med mikro-stater eller utviklingsland, og bare et lite antall representerer betydelige eksportmarkeder for Storbritannia. Både EU og medlemslandene (inkludert Storbritannia) er partene i disse avtalene. Storbritannia kunne rett og slett fortsette å anvende de materielle vilkårene i disse avtalene på gjensidig basis etter avreise, med mindre motpartsstaten aktivt var imot. Vi kan ikke se noen rasjonell grunn til at motpartslandene ville motsette seg dette kurset, da det ville underkaste deres eksisterende eksporthandel til det britiske markedet, som for tiden er tarifffritt, til nye takster. Det vil ikke være behov for komplisert gjenforhandling av disse eksisterende avtaler som ble misvisende hevdet av pro-Remain propaganda. Storbritannia var et grunnlegger av EFTA, men trakk seg tilbake da vi kom til EEC i 1973. Vi kunne søke om å bli med på nytt fra dagen etter Brexit. Det er ingen grunn til at de fire nåværende EFTA-landene ikke ville ønske oss velkommen, da Storbritannia er et av EFTAs største eksportmarked. EFTA-medlemskapet vil tillate oss å fortsette uavbrutt frihandelsforbindelser med de fire EFTA-landene, og også å delta i EFTAs forfremmelse av frihandelsavtaler med tredjelande rundt om i verden. EU er seriøst forstyrret i å forsøke å forhandle handelsavtaler av det store antall yrkesbeskyttede spesielle interesser innenfor sine grenser. Etter Brexit ville Storbritannia kunne forhandle nye handelstilbud som ikke var knyttet til disse spesielle interessene mye raskere enn EU, og med høyere prioritet for å lette tilgangen til markeder for vår egen eksportindustri, inkludert tjenester. Det er helt usannsynlig at du må være medlem av en stor blokk som EU for å finne handelstilbud. Den faktiske posten av EU sammenlignet med det (for eksempel) av EFTA-landene demonstrerer det direkte motsatte. Grunnlinjen for vårt handelsforhold med de resterende EU-statene vil bli regulert av WTO-regler som gir bestemmelser om ikke-diskriminering i tariffer, og forbyder diskriminerende ikke-tariffpolitiske tiltak. Fra denne basislinjen, og som det gjenværende EUs største enkelteksportmarked, ville vi være i sterk posisjon til å forhandle om en gjensidig fordelaktig avtale som sørger for fortsatt fri flyt av varer og tjenester i begge retninger. Vi forklarer hva en slik avtale ville se ut i vår seksjon om Brexit - å gjøre en avtale med EU. EU og den felles handelspolitikken EU er en tollunion, ikke bare et frihandelsområde. Vi vil forklare noen av de vanskelighetene og konsekvensene av forskjellen mellom en tollunion og et frihandelsområde senere. Men tullunionens punkt er at alle medlemmene har et felles system for tolltariffer slik at en bestemt kategori av varer vil bli belastet samme tariff om det kommer inn i EU via, f. eks. Rotterdam eller via Felixstowe. Fordi den eksterne takstmuren er identisk for alle medlemmer, må medlemmer av en tollunion operere som en blokk når de inngår handelsavtaler som involverer tariffer med andre land. En avtale om å redusere eller kvitte seg med tariffer ved import fra et annet land involverer nødvendigvis tollunionen som helhet. Hvis et land i tollforbundet alene handler om å redusere tariffer på varer fra et eksternt land, vil disse varene da strømme inn gjennom havnene og sirkulere rundt hele tollunionen ved å overføre de høyere takstene på havnene av de andre tollforeningens medlemmer. Av denne grunn ble en felles utenrikshandelspolitikk bygget inn i Rom-traktaten fra begynnelsen av EØF, som en nødvendig motpart av tollunionen opprettet av traktaten. Dette ble kalt 8220s felles handelspolitikk8221. Under denne politikken er Europakommisjonen pålagt hovedansvaret for å forhandle handelsavtaler, under tilsyn av medlemsstatene som handler gjennom Ministerrådet. Handelsavtaler kan da inngås av EOEF (nå EU) i eget navn, som har såkalt 8220 eksklusiv kompetanse8221 for å inngå avtaler med tredjelande som ligger innenfor felles handelspolitikk. Ordet 8220competence8221 her har den franske juridiske betydningen av den juridiske makten til å gjøre noe. WTO-avtalene og 8220mixed competence8221 I praksis går handelsavtaler nesten alltid ut til å dekke et bredere emne enn bare tariffer og relaterte saker som faller innenfor EØSUs felles handelspolitikk. Dersom en ekstern avtale inneholder bestemmelser som strekker seg utenfor rammen av den felles handelspolitikken eller EU8217s andre myndigheter til å inngå eksterne avtaler i eget navn, er det nødvendig for både medlemsstatene og EU å være part i avtalen. Dette kalles en 8220mixed8221 eller 8220shared8221 kompetanseavtale: hvor en del av kompetansen til å inngå avtalen tilhører EU, men en del av det forblir hos medlemmene. En særlig viktig serie av avtaler som involverte blandet kompetanse var WTOs avtaler som ble inngått i 1993 som følge av Uruguay-rundens multilaterale forhandlingsforhandlinger. Denne sammenhengende serien av avtaler danner grunnlaget for global handel. Både de enkelte medlemsstatene, inkludert Storbritannia, og EU selv, er partier i WTO-avtalene. EUs respektive rettslige beføjelser (som det var) og medlemsstatene ble avgjort av EF-domstolen i Op 194 Re i Uruguay-rundens avtaler 1994, s. I-5267. Retten avviste en påstand fra EU-kommisjonen om at EU hadde kompetanse over hele verden til å inngå WTO-avtalene i eget navn. Selv om kjernebestemmelsene i WTO-avtalene om varehandel faller inn under eksklusiv kompetanse i EC8217s under den felles handelspolitikken, fastslår domstolen at andre områder som omfattes av WTO-avtalene om tjenester (deler av den generelle avtalen om handel med tjenester - GATS) og avtalen om handelsrelaterte aspekter av intellektuell eiendom (TRIPS) var utenfor EC8217s kompetanse eller var områder der EC8217s kompetanse ble delt med medlemsstatene. Utviklingen av dette 8220mixed competence8221-scenariet er det mot andre parter, ECEU er ansvarlig for overholdelse av og rett til fordel for visse aspekter av WTO-avtalene, mens medlemslandene selv er ansvarlige for og har rett til fordelene med de gjenværende aspektene. Grensen mellom ECEU og medlemsstatskompetanse er ikke stasjonær: I henhold til ECJ8217s Lugano-doktrin, erverver EU ekstern kompetanse på områder der intern EU-harmonisering oppstår, og et betydelig kompetanseskifte fant sted under Lisboa-traktaten som gjorde handelsrelaterte aspekter av intellektuell eiendom del av EU8217s handelspolitikk. Mens denne svingende grenselinjen kan være forvirrende for andre WTO-medlemmer, er den generelt akseptert av dem. Konsekvensen av dette etter Brexit er imidlertid rettferdig. EU vil opphøre å ha noen kompetanse med hensyn til handel med Storbritannia eller andre eksterne forbindelser, og Storbritannia vil automatisk påta seg rettigheter og ansvar for 100 av sitt forhold til andre medlemmer i henhold til WTO-avtalene. I tillegg vil handelsforbindelser mellom Storbritannia og resten av EU (8220t r-EU8221) opphøre å være regulert av EU-avtalene, og vil automatisk bli regulert av WTO-avtalens rammeverk - med mindre det blir forhandlet om en ny handelsavtale mellom Storbritannia og r-EU som trer i kraft ved utreise. Det er ingen tvil om at Storbritannia måtte forlate WTO eller søke om nytt medlemskap. Storbritannia er en av de opprinnelige grunnleggerne av WTO, slik det er fastsatt i artikkel XI, nr. 1 i WTO-avtalen: 1. De kontraherende partene i GATT 1947 fra datoen for denne overenskomsts ikrafttredelse, og den europeiske Samfunn som godtar denne avtalen og de multilaterale handelsavtalen, og for hvilke konvensjoner og konsesjonsplikter er vedlagt GATT 1994 og for hvilke særskilte plikter er vedlagt GATS, skal bli opprinnelige medlemmer av WTO. Rettigheter og forpliktelser i henhold til WTO-avtalene WTO-avtalene gir dagens rammebetingelser for global handel og inneholder en rekke svært viktige prinsipper og regler, samt en mekanisme for tvister i Verdenshandelsorganisasjonen. Feriestedet til WTO-tvister er for tiden utelukket til Storbritannia i uenighet med EU eller andre medlemsstater i henhold til artikkel 344 i traktaten om Den europeiske funnelsesskikkelse (EUF), som sier at: 8220 medlemsstater forplikter seg til ikke å sende inn En tvist om tolkning eller anvendelse av traktatene til enhver annen avgjørelsesmetode enn de som er fastsatt deri. 8221 Et av hovedprinsippene i WTO-avtalene er ikke-diskriminering i handelsforbindelser. Dette betyr at WTO-medlemmer ikke har lov til å ta for eksempel forskjellige tariffer på varer importert fra forskjellige land, unntatt i klart definerte og begrensede omstendigheter. Følgelig, etter Brexit og antatt av hensyn til argumentet om at ingen handelsavtale ble nådd mellom Storbritannia og r-EU, ville r-EU anvende sine standard eksterne takstpriser på import fra Storbritannia, men ville ikke få lov til å diskriminere med lading høyere priser til Storbritannia enn til andre ikke-EU-land. På samme måte vil Storbritannia anvende sine standard eksterne priser på import fra r-EU. Storbritannia vil imidlertid ikke være forpliktet til å ta takst på importen til samme priser som det er plikt til å lade da det er medlem av EUs tollunion, og vil sikkert ha den juridiske rett til å redusere dem som det passer. EU har gitt et stort antall forpliktelser i multilaterale handelsforhandlinger, for ikke å øke sine tariffer over bestemte nivåer (såkalte bundne takster). Fordi, som forklart ovenfor, disse forpliktelsene ble gitt av EU selv i en sak som hører under dens enekompetanse og ikke av de enkelte medlemsstatene, er det sannsynlig som et spørsmål om juridisk teori at Storbritannia etter utgang ikke ville være bundet av disse forpliktelser og kan derfor i teorien øke sine tariffer over nivåene av EUs bundne takster. Men det er i praksis svært lite sannsynlig at Storbritannia vil ønske å heve tariffer etter avgang, bortsett fra kanskje i noen smale og eksepsjonelle omstendigheter. Som en global handelsnasjon har Storbritannia en sterk interesse for den generelle reduksjonen av tariffnivåer over hele verden og vil absolutt ikke ønske å handle på en måte som ville være mot ånden hvis ikke brevet i WTO-avtalene. I henhold til artikkel XXIV i GATT 1994, når en tollunion dannes, må det samlede vektede gjennomsnittet av tariffer være det samme som eller lavere enn det vektede gjennomsnittet av tariffer av dets delstater, og Storbritannia vil absolutt ønske å anvende et lignende prinsipp når det medfører at de skal holde sine gjennomsnittlige tariffer det samme som eller lavere enn under EU8217s nåværende tariffregime. Dette er et viktig poeng. Storbritannia vil ikke være forpliktet til å opprettholde sine tariffer på samme nivå som det for øyeblikket er forpliktet til å pålegge under EU-tollunionen. I mange tilfeller er EU-tariffer satt på høye nivåer for å beskytte næringer i andre deler av EU der Storbritannia har liten eller ingen innenlandsk industri for å beskytte, for eksempel tekstiler og klær, sko og mange typer tungt beskyttede landbruksprodukter. I disse tilfellene mottar Storbritannia ingen fordel, men betaler to ganger over for privilegiet å beskytte utenlandske næringer fra lavere kostnadskonkurranse på verdensmarkedet: våre forbrukere betaler høyere priser enn de trenger for de aktuelle produktene, og på toppen av det og for å legge til fornærmelse For skade må vi overføre takstene som samles inn i våre havner til EU som en del av sine såkalte egne ressurser. Et forbløffende aspekt ved finansundersøkelsen i mai 2016 som viser at de økonomiske ulempene med å forlate EU er at den britiske posten Brexit ville fortsette å ta importpriser på samme nivå som de som ble pålagt i EU-tollunionen, så unødvendig å straffe våre egne forbrukere ved å tvinge dem til å betale høyere priser enn tilgjengelig på verdensmarkedet. Det ville være en klar og utvetydig fordel for å forlate EU for å ha rett til å sette tariffer på nivåer som passer til våre egne omstendigheter og sannsynligvis som en nasjon med forvirring til frihandel, og reduserer dem i mange tilfeller. Som advokatgruppe føler vi oss ikke kvalifiserte til å prøve å kvantifisere denne potensielle fordelen i pengevilkår, men peker på studien publisert av prof Patrick Minford og andre som tyder på at det å forlate EU og vedta en liberal tariff og handelspolitikk vil redusere prisene og øke BNP. I henhold til artikkel XXIV nr. 5 i GATT 1994 har medlemmer av WTO rett til å danne tollforeninger eller frihandelsområder og å avskaffe tariffer mellom seg selv uten at dette anses å være diskriminerende mot andre land. EU er en tollunion. Etter Brexit kunne Storbritannia derfor opprettholde et nulltariffregime i begge retninger mellom seg selv og r-EU enten ved å fortsette å tilhøre EUs tollunion eller ved å inngå en frihandelsavtale. Ifølge de siste tallene (2015, ONS 8220Pink Book8221) eksporterte Storbritannia 134,3 milliarder kroner til varer til r-EU, men importerte 223,0 milliarder kroner. Dette indikerer at innførelsen av tariffer på bilateral handel mellom Storbritannia og r-EU etter Brexit ville være svært vesentlig mer smertefull for eksportørene enn eksportørene i Storbritannia, der det var lov til å skje. Vi håndterer de sannsynlige vilkårene i en britisk-EU-handelsavtale etter Brexit. i et senere avsnitt. I denne seksjonen konsentrerer vi oss om britiske handelsforbindelser etter britene med ikke-EU-stater. EU8217s frihandelsavtaler og Storbritannia EU har inngått en rekke frihandelsavtaler med tredjestater. Disse sørger for eliminering av tariffer på handel i de fleste varer, og søker vanligvis også å eliminere eller i det minste redusere ikke-tariff barrierer. En rekke av disse avtalene gir frihandel med tjenester og varer. Av de grunnene som er forklart ovenfor om 8216mixed competence8217, er EU-medlemsstatene (inkludert Storbritannia) normalt partier i disse frihandelsavtalen, så vel som selve EU. Dette har viktige implikasjoner når det gjelder Brexit, som vi skal forklare. Ta for eksempel EU-Korea frihandelsavtalen som ble inngått i 2011, både selve EU og medlemsstatene er partene i traktaten med Republikken Korea. Definisjonen av partene i artikkel 1.2 refererer til 8220mixed competence8221 forklart ovenfor: 8216EU Party8217 er definert som 8216 Den europeiske union eller dens medlemsstater eller EU og dens medlemsstater innen deres respektive kompetanseområder som avledet fra 8217 EU traktater. De materielle forpliktelsene i avtalen uttrykkes for å søke mellom partene. For eksempel forplikter forpliktelsen i artikkel 2.5 for å eliminere tollplikt at 8220 hver part skal eliminere sine toller på opprinnelsesvarer fra den annen part i samsvar med sin liste som er oppført i vedlegg 2-A. 8221 FTA inneholder også gjensidige forpliktelser vedrørende frihet til å yte tjenester, immaterielle rettigheter og andre forhold. Det ville ikke være noe problem i Storbritannia å fortsette å overholde de materielle forpliktelsene i denne frihandelsavtalen etter at Brexit og Korea på gjensidig basis ikke hadde problemer med å fortsette å anvende disse materielle bestemmelsene både til Storbritannia og r-EU. Dette trinnet vil ikke kreve noen gjenforhandling av de materielle bestemmelsene i FTA: alt som trengs ville være en uttalelse fra Storbritannia om at den hadde til hensikt å Brexit fortsette å drive vilkårene i frihandelsavtalet mellom seg selv og Korea, og en bekreftelse av Korea at det også ville fortsette å gjøre det. Det er også rettslige bestemmelser i frihandelsavtalen som involverer bilaterale felleskomiteer eller bilaterale tvister og voldgiftsprosedyrer mellom EU og Korea. Det er klart at det ikke ville være hensiktsmessig for Storbritannia å fortsette å være representert av EU-kommisjonen eller andre EU-organer i sine forbindelser med Korea etter Brexit, slik at disse måtte opereres på bilateral UKKorea-basis i forhold til UK8217s forpliktelser under FTA. For å sørge for en jevn og fortsatt handel i begge retninger på Brexit, ville det ikke være nødvendig med en ny FTA eller gjenforhandling av de materielle vilkårene i EU-Korea FTA. Alt som kreves ville være en enkel anerkjennelse fra Storbritannia og Korea om at de ville fortsette å drive sine materielle vilkår på gjensidig basis til videre varsel, og å sette opp bilateralt UKKorea-maskineri for å speile det bilaterale EUKorea-maskineriet i FTA. Det er sannsynlig at Storbritannia etter Brexit ønsker å gå videre og både styrke og utdype eksisterende frihandelsavtaler som den ene med Korea og forhandle nye frihandelsavtaler med andre parter, men denne langsiktige prosessen ville på ingen måte hindre at man overgår vilkårene for eksisterende EU-frihandelsavtaler i britiske frihandelsavtaler Korea kan i teorien motsette seg overgangen til frihandelsavtalen på denne måten, men det er umulig å se hvilken tenkelig grunn det måtte gjøre. Hvis Korea skulle bringe det eksisterende frihandelsforholdet mellom seg selv og Storbritannia som EU-medlemsstat til opphør, ville det føre til en fornyelse av tariffer på Korea8217s vareeksport til Storbritannia, som er betydelig og inkluderer biler og elektroniske varer . Vi har tatt EU-Korea frihandelsaftalen som et eksempel, men veldig mye de samme punktene vil gjelde for andre frihandelsavtalene fra EU8217 (som normalt inkluderer Storbritannia og medlemslandene som traktatpartier samt EU av de grunnene som er forklart ovenfor). Faktisk er denne typen 8220rolling over8221 av traktatforpliktelser et kjent prosess i folkeretten. Det skjer i tilfeller av 8220State succession8221 hvor en eksisterende stat deler seg og komponentdelene ønsker å fortsette eksisterende traktatrelasjoner med andre stater. For eksempel, da tsjekkoslovakia splittet seg i de separate statene i Tsjekkia og Slovakia den 31. desember 1992, ble begge nye stater enige om å påta seg og fortsette å respektere traktatforpliktelsene fra den tidligere stat Tsjekkoslovakia, og andre stater og internasjonale organer aksepterte arven For å være effektiv, om nødvendig, godta nye maskiner for separat representasjon av de to nye statene. Utgangen fra Storbritannia fra EU er ikke juridisk et tilfelle av statlig suksess. Som forklart ovenfor, vil Storbritannia gjenoppta fullmaktene til den eksisterende statskapen ved å påta seg rettigheter og ansvar for sine egne internasjonale relasjoner på områder der for tiden dets interesser er representert via EU. Imidlertid er de praktiske problemene som er meget like, og det er en liknende felles interesse for å bevare kontinuiteten i eksisterende traktatordninger, særlig de som påvirker dagens eksisterende handel, med mindre det er noen god og konkret grunn til å endre disse ordningene. Det følger dermed at de internasjonale motparterne til de eksisterende EU-frihandelsavtalen nesten helt sikkert vil følge generell statspraksis i statssamfunnssaker og akseptere rullende overføring av frihandelsordninger slik at de fortsatt gjelder for Storbritannia etter Brexit. Den europeiske frihandelssammenslutningen (EFTA) Storbritannia var et grunnlegger av European Free Trade Association (EFTA) da den ble dannet i 1960. EFTA opererte som et frihandelsområde i Europa sammen med EEC og inneholdt, i tillegg til Storbritannia , Norge, Sverige, Danmark, Sveits, Østerrike og Portugal. I 1973 kom Storbritannia og Danmark til EØS og ble dermed trukket tilbake fra EFTA. Som forklart ovenfor er EØF en tollunion, og det er ikke mulig for de enkelte medlemslandene som er innenfor en tollunion å tilhøre et frihandelsområde med eksterne land: det er nødvendig for tollunionen som en blokk for å tilhøre en frihandelsområde. Det var klart ikke ønskelig for Storbritannia og Danmark å si opp sine frihandelsforhold med de andre EFTA-statene da de kom til EEC i 1973, og løsningen ble vedtatt for hele EØS å inngå frihandelsavtaler med de øvrige EFTA-landene stater. Dette bevarte frihandelsforholdet mellom Storbritannia og Danmark og de andre EFTA-statene, og utvidet det faktisk, slik at EFTA-medlemmene også kom inn i frihandelsforbindelser med de andre EØS-medlemmene (den opprinnelige seks). Sverige, Østerrike og Portugal kom også senere til EØS og ble derfor trukket fra EFTA, selv om de opprettholde sine frihandelsforhold med EFTA-statene som følge av de bilaterale frihandelsavtaler mellom EØF og de øvrige EFTA-landene. EFTA består nå av Norge, Island, Sveits og Liechtenstein. For tre av disse statene regulerer EØS-avtalen (som EU og EU-medlemmene er partier) i stor grad for frihandelsforhold mellom de tre statene og mellom dem og EU. Sveits nektet imidlertid å bli med i EØS og som følge derav er handelsforbindelsene mellom seg selv og de andre EFTA-statene fortsatt regulert av EFTA-avtalen (nå revidert og kjent som Vaduz-konvensjonen). I tilfelle en Brexit-beslutning, ville det være logisk for Storbritannia å søke om tilbaketaking til EFTA i forkant av Brexit, med sikte på at medlemskapet trådte i kraft umiddelbart ved EUs utgang. Det ser ingen grunn til at de fire nåværende EFTA-statene ikke bør ønske en slik søknad velkommen. EU og dets medlemsstater er ikke parter i EFTAs konvensjon og vil ikke ha noe å si om en slik søknad om medlemskap. Den umiddelbare effekten av Storbritannias tilslutning til EFTA på Brexit ville være å bevare eksisterende frihandelsforhold mellom Storbritannia og EFTA-statene, og unngått risikoen for å si at sveitsisk eksport til Storbritannia var underlagt tariffer (og omvendt). Spesielt, i 2013 var Storbritannia Sveits8217s femte viktigste eksportmarkedet i verden (sveitsisk offisiell nettside), mens Storbritannia var Norge8217s største handelspartner som mottok 25 av Norway8217s totale eksport i det året. Den reviderte EFTA-konvensjonen (Vaduz-konvensjonen) strekker seg utover frihandel med varer, og omfatter bestemmelser om frihandel med tjenester og fri bevegelse av kapital og personer. Ingen av disse bør være problematisk for Storbritannia, forutsatt at Vaduz-konvensjonen bare gjelder mellom medlemmene og ikke ville fungere som inngangsport for fri bevegelighet for personer fra r-EU eller andre steder. Alle fire EFTA-landene har levestandarder som er sammenlignbare med eller enda høyere enn Storbritannia, slik at det ikke foreligger noen massemigreringsrisiko. (Den siste anledning som ukontrollert migrasjon fra Norge var problematisk, var da den invaderende norske hæren under kong Harald Hardrada ble beseiret av kong Harold Godwinson i England i slaget ved Stamford Bridge den 25. september 1066). Tilslutning til EFTA ville ha betydning utover direkte handelsforbindelser mellom Storbritannia og EFTA-statene. Dette skyldes at i tillegg til å legge til rette for og utdype frihandel mellom egne medlemmer, letter EFTA også frihandelsforhold mellom seg selv og andre land. I denne sammenheng har EFTA vært mer vellykket enn EU, i motsetning til pro-Remain-mytologien i kampanjen som i motsetning til fakta og objektive bevis hevder at det er fordelaktig å tilhøre en stor blokk som EU i orden å forfølge handelsavtaler med andre land. Faktisk er det en positiv barriere for vellykket inngåelse av frihandelsavtaler som tilhører EU. Så nylig som 26. april 2016 rapporterte El Pais at Frankrike og en gruppe andre EU-medlemsstater presset EU-kommisjonen til å forsinke omstart av de allerede tungt forsinkede frihandelssamtalene mellom EU og Mercosur, Latin-Amerika-blokken som inkluderer Brasil og Argentina. Deres bekymring er de potensielt skadelige effektene av frihandelen på enkelte sektorer av EUs landbruksprodusenter som ville bli utsatt for konkurranse fra sør-amerikanske produsenter. Mer nylig er ikrafttredelsen av den etterlengtede samhandelen mellom Canada og EU, forsinket av at Romania ikke nektet avtalen på grunn av en visumtvist med Canada. På samme måte har de lange utdragne forsøkene fra EU og USA om å forhandle om et transatlantisk handels - og investeringspartnerskap (TTIP) sterkt hindret av Frances krav om at EU bør insistere på at den franske filmindustrien blir beskyttet mot åpen konkurranse fra Hollywood. Siden Hollywood er en av USAs viktigste eksportnæringer, har dette og andre proteksjonistiske krav forårsaket alvorlige problemer i forbindelse med forhandlingene, og det er langt fra klart at EU noensinne vil kunne faktisk inngå en frihandelsavtale med USA. Som følge av EUs mangel på suksess når det gjelder å forhandle frihandelsavtaler med store eksportmarkeder, er handelsavtalen EU8217 kraftig skjev i forhold til avtaler med mindre utviklede land, i Øst-Europa og andre steder, og et stort antall mikro-stater (Kart over EU FTA). Disse avtalene kan være verdige av andre grunner enn å drive egeninteresse, for eksempel for å bistå med utviklingen og politisk stabilisering av disse landene, og av disse grunner kan Storbritannia ønske å fortsette disse frihandelsordninger etter utreise. Men med hensyn til betydelige eksportmarkeder har EU bare inngått sin avtale med Korea i 2011, og har bare nådd en avtale med Canada etter mange år med forhandlinger. EFTA har derimot vært vellykket med å nå avtaler med store og voksende eksportmarkeder over hele verden (EFTA Free Trade Map), og har pågående forhandlinger med store og voksende eksportmarkeder som India, Malaysia og Indonesia. Ved å gå tilbake til EFTA ville Storbritannia kunne søke utvidelse av eksisterende EFTA-frihandelsavtaler til seg selv og også gi en stor positiv impuls i samarbeid med EFTA-partnerne sine til å inngå nye avtaler og utvide eksisterende frihandelsavtaler, særlig innen handel i tjenester. Forhandlingshandel handler med tredjelande før avgang Maskinen i artikkel 50 i traktaten om Den europeiske union innebærer at det er sannsynlig at det skal være en periode på 2 år mellom Storbritannias formelle melding om sin beslutning om å forlate EU og selve utgangen dato når EU-traktatene ikke lenger gjelder for Storbritannia, og det opphører å være en medlemsstat. Selv om det er gjort krav om det motsatte, er det klart at Storbritannia lovlig har rett til å forhandle og konkludere i løpet av perioden før avreise, handelsavtaler som trer i kraft fra og etter utgangsdato: se Forhandling av internasjonale handelsavtaler før Utgang. Internasjonal handel Shows Vennligst velg i hvilken kategori av næringsliv du vil finne internasjonale messer: ExpoDataBase tilbyr detaljerte søkemuligheter for internasjonale messer. Søket etter internasjonale messer inkluderer internasjonale messer fra 115 land over hele verden. Et annet kriterium for søk på internasjonale messer er næringslivet eller bransjen til et messesenter. Her er over 160 bransjer listet opp som internasjonale messer kan velges. Ved å velge en av kategoriene av næringssektorer ovenfor, fokuserer du ditt søk på internasjonale messer. I neste søketrinn vil du bli tilbudt en liste hvor du kan bryte ned kategorien valgt til forskjellige, mer detaljerte næringsliv. Til slutt begrenser du søket etter internasjonale messer til ett land og et bestemt år før du endelig får en liste over internasjonale messer som samsvarer med søket ditt. Ved å klikke på en enkelt messeoppføring i den endelige hitlisten, vises detaljene til denne spesielle messen i form av en oversikt. Dette dokumentet samler alle relevante messe data, som messen kalenderen eller forretnings - og hovedutstillingssektorer av denne hendelsen. Det viser også hvilke grupper av besøkende messen er åpen. Generelt, showtypen, i hvilket år forestillingen ble holdt første gang og bransjens frekvens er en del av messen dokumentet. Videre inneholder de fleste oversikter over internasjonale messer statistikk om messens størrelse, antall besøkende og utstillere. Utstillingsplasskostnader, datoer for oppbygging og demontering av messen er oppgitt, selvfølgelig informasjon om arrangør av messen, for eksempel kontaktdetaljer, prosjektledere og spillested. Foruten søkemuligheter for internasjonale messer, tilbyr ExpoDataBase ulike søk etter internasjonale messer som søk etter toppmesse i Europa, ledende internasjonale messer eller messeselskaper. Spesielle tjenesterOpplysninger for din forsendelse FedEx Express International Services FedEx Express-tjenester I tillegg til de offentlige kontraktstjenestene tilbyr FedEx Express et omfattende utvalg av internasjonale frakttjenester, inkludert International Express Freight. Disse tjenestene kan benyttes av offentlige myndigheter, men er ikke inkludert i regjeringskontraktens vilkår. Dine presserende forsendelser får den raskeste leveransen vi tilbyr til mer enn 210 land 24 timer i døgnet, 365 dager i året, inkludert helligdager. Ring 1,800.247.4747 for å planlegge en henting, og ta med en spesiell flybillett for å fullføre. Nå internasjonale kunder raskt og pålitelig. Levering innen kl. 8 om to virkedager til Basel, Brussel, Frankfurt, London, Milano og Paris. En rimelig tjeneste for dine mindre haster, hverdagslige internasjonale leveranser. Vi har økt antall land betjent av denne rimelige servicen, noe som gjør det til det beste valget for utsatte forsendelser. Tilleggstjenestealternativer FedEx International Priority DirectDistribution En nyskapende tjeneste for sending av konsoliderte forsendelser. Det fungerer ved å rydde forsendelsen gjennom toll som en enhet, og deretter levere individuelle deler til flere adresser i destinasjonsland. Dra nytte av vårt utvidede ekspressleveringsnettverk, som nå kobler deg til mer enn 50 land over hele verden. Våre expresstjenester gir palletisert frakt samme overlegne service som vi gir til pakker. Ring vårt frakttjenester på 1.800.332.0807 for mer informasjon. Høyverdig frakt 1- til 5-dagers levering Stykker opptil 2100 kg. Tilbakebetalingsgaranti Andre ikke-kontraktstjenester Vi har utvidet FedEx-familien til tjenester slik at du aldri trenger å se lenger enn FedEx for å løse alle dine fraktbehov. For forsendelser som er for presserende eller følsomme eller høy risiko for de vanlige luftfartsmodusene, tilbyr vi den ekspederte kompetansen til FedEx Custom Critical. Og FedEx Trade Networks er en viktig alliert som du navigerer i den kompliserte verden av global handel. Dette nye FedEx-datterselskapet tilbyr global handel og konsulenttjenester for å hjelpe deg med å gjøre forretninger lettere rundt om i verden. For informasjon om en av disse ikke-kontraktstjenestene, kontakt din FedEx-kontoadministrator eller ring oss på 1.800.GoFedEx 1.800.463.3339. Tollklarering er inkludert i prisen for hver FedEx International Priority forsendelse. Men hvis du liker å bruke din egen megler i stedet, gir vi deg det alternativet. Besøk fedex for å lære mer om denne tjenesten. FedEx International MailService Dette gir en enkel og økonomisk måte å sende masseforsendelse internasjonalt til. Vi sorterer og stempler hvert stykke, så send til postmyndigheten for levering til sluttdestinasjonen. For detaljer, kontakt din regnskapsansvarlig. FedEx Express er verdensledende innen transport av farlig gods og har spesialister på ansatte til å svare på dine spørsmål. Ditt første skritt er å identifisere om forsendelsen inneholder farlige varer. Many items fall into this category, such as airbags, ammunition, butane, car batteries, fireworks, lighters, matches, paint and perfume. Listen inneholder også aerosolsprayer, cologne, tøris, bensin, jetbrennstoff, neglelakk, neglelakkfjerner og nitrogenkjølt væske. If you have questions, call our Dangerous GoodsHazardous Materials Hotline at 1.800.GoFedEx 1.800.463.3339 and press 81.
Comments
Post a Comment