Programvare Trening Strategi Mal
Slik utvikler du en treningsstrategi For ofte blir trening og suksess i en organisasjon målt av antall treningsøkter gitt og antall personer i setene. Dette representerer ikke tilstrekkelig verdien av trening i en organisasjon. Opplæringen må fokusere på å forbedre dagens ytelse i en organisasjon, samt sørge for at ferdighetssett eksisterer blant ansatte for fremtidige kompetanser som kreves av organisasjonen. Nedenfor er en grafisk fremstilling av alle innholdsområdene som er behandlet i denne artikkelen for å svare på spørsmålet om hvordan man skal bygge opp et organisasjonsopplærings - og utviklingsprosjekt. Hva er en treningsstrategi En treningsstrategi er en for trening og utvikling i en organisasjon som krever gjennomføring for å oppnå suksess. Det er en tegning som trenger å støtte optimalisering av menneskelig ressurskapital i organisasjonen. Det er viktig at treningsstrategien er tilpasset organisasjonsstrategien og gjør det mulig å realisere visjonen. Hvorfor ha en treningsstrategi Mange poeng kan fremmes til fordel for hvorfor du trenger en treningsplan. Den mest overbevisende skjønner imidlertid i resultatene av en nylig studie av 3000 firmaer gjort av forskere ved University of Pennsylvania. De fant at 10 av inntektene - brukt på kapitalforbedringer, øker produktiviteten med 3,9 brukt på utvikling av menneskelig kapital, økt produktivitet med 8,5 Hva er komponentene Hvordan lager de? En strategi designet, men ikke implementert, er verdiløs For å bringe om de beste resultatene for treningsstrategien, må treningsproduktene eller tjenestene markedsføres og fremmes ved å manipulere følgende: Hold opplæringskant og fremtidig fokusert. Sørg for at det er praktisk overføring av læring. Planlegge sluttbrukerens treningsstrategi før programvareutvikling. Bedrifter i alle størrelser bruker en betydelig del av deres IT-budsjett på programvare. Nye stasjonære operativsystemer kan forbedre sikkerheten og kjøre mer sofistikerte applikasjoner, og de nye programmene kan automatisere oppgaver som tidligere er gjort manuelt eller gi enklere og raskere gjennomføring av oppgaver tidligere utført ved hjelp av eldre programvare, og dermed øke produktiviteten. Men du vil ikke se bunnlinjen fordelene med disse oppgraderingene med mindre sluttbrukerne av programvaren kan gjøre overgangen. Derfor er det viktig å planlegge en sluttbrukeropplæringsstrategi før du rulle ut ny programvare, og sørg for at planen er skalerbar slik at den kan vokse med bedriften. Innstilling av treningsmål Det første målet med å gi programvareopplæring for sluttbrukere minimerer eventuelle produktivitetstap knyttet til programvareovergangen. Dette betyr at du må så raskt som mulig få dem opp til ferdighetsnivået som kreves for å gjøre jobben minst like raskt og nøyaktig som de gjorde med den gamle programvaren (eller manuelle metoder). I neste fase vil du at programvaren skal hjelpe brukerne til å gjøre jobben raskere, nøyaktig og sikkert enn tidligere. Det er viktig å være realistisk om tidsrammer som du forventer å oppnå disse målene. Disse tidsrammer vil være avhengig av kompleksiteten til den nye programvaren, samt antall brukere som trenger trening og deres ferdighetsnivåer. Oppgradering til en ny versjon av den samme programvaren som allerede brukes, kan presentere spesielle utfordringer. Opplæring kan forventes å fortsette raskere fordi brukere allerede er kjent med en tidligere versjon. Men hvis det er mange endringer i den nye versjonen eller det har et veldig annet grensesnitt (for eksempel båndet i Office 2007 som erstatter menyene og verktøylinjene brukerne er kjent med i tidligere versjoner), kan brukerne faktisk finne en oppgradering vanskeligere enn å bytte til en helt ny programvarepakke på grunn av deres eksisterende forventninger. Husk at alle programvarepakker arent opprettes like, og ikke alle brukere. Vurdere sluttbrukerbehov Et viktig element i å opprette treningsplanen er å evaluere tekniske ferdighetsnivå (er) for de som faktisk vil bruke programvaren på daglig basis. Noen programvare, for eksempel et nytt stasjonært operativsystem, kan bli rullet ut gjennom hele organisasjonen. Enkelte applikasjonsprogrammer kan bare installeres i en bestemt avdeling (for eksempel regnskapsprogramvare i finansavdelingen eller illustrasjonsprogramvaren i grafisk designavdeling) eller bare tilgjengelig for ansatte med bestemte roller (for eksempel sekretærer eller avdelingshoder). I mange tilfeller er sluttbrukere av programvare ikke spesielt teknisk kunnskapsrike, men du kan ha forskjellige tekniske ferdighetsnivåer innenfor en gruppe. Det er derfor viktig å gi ulike nivåer av opplæring. Tekniske nybegynnere vil trenge mer fokusert, trinnvis instruksjon i grunnleggende ferdigheter, mens dyktige datamaskiner vil raskt hente grunnleggende og dra nytte av mer opplæring som viser dem hvordan man bruker mer uklare eller avanserte funksjoner i programvaren. Forsøk på å trene de to gruppene sammen vil resultere i at nybegynnere blir overveldet og forvirret, og de mer dyktige brukerne kaster bort tid som kunne ha blitt brukt på å gjøre sitt arbeid. Opplæringsmetoder Det neste trinnet er å vurdere metoder for å levere nødvendig trening. Igjen er det flere faktorer å ta i betraktning: Brukerfagnivåer som bestemt av din behovs vurdering Antall brukere som skal trent Timeplan for utrulling av programvaren (og om du skal gjøre det i faser eller i hele organisasjonen samtidig) Der er flere forskjellige metoder for å levere opplæring, og du vil kanskje bruke en kombinasjon av disse, spesielt i en stor organisasjon. Den minst effektive er dessverre den som brukes av de fleste små organisasjoner og mange større: IT-ekvivalenten av å kaste barnet i vannet og la ham synke eller svømme. Plutselig vises det nye operativsystemet eller applikasjonen på sluttbrukerdatamaskinen, kanskje med en kopi av håndboken, og det er opp til brukeren å finne ut det og selskapets IT-support-desk for å fjerne de messene brukeren kommer inn i. Noen bedre treningsmetoder inkluderer: Individuell hands-on instruktør En instruktør går hver bruker individuelt gjennom prosessen med å utføre vanlige oppgaver og svare på spørsmål. Dette er den dyreste metoden, men potensielt den mest effektive. Praktisk opplæring i klasseromsstil. En instruktør viser brukerne hvordan programvaren fungerer og hvordan man utfører vanlige oppgaver, med brukere som utfører oppgaver seg selv i klasseromlab-innstillingen. Hver bruker eller et par brukere har en datamaskin som man skal øve på. Klasser på 15 til 30 er ofte effektive. Seminariestilgruppe demonstrasjon En instruktør viser brukerne hvordan programvaren fungerer og hvordan man utfører vanlige oppgaver i en live demonstrasjon. Grupper på 20 til 50 er ofte effektive. Computerbasert opplæring (CBT) CD-basert eller online (nettbasert) selvopplæringstrening som gjør det mulig for sluttbrukere å fullføre interaktive leksjoner som går dem gjennom prosessene for å utføre vanlige oppgaver, og programvaren tester dem på ytelse og forståelse . Bokbasert selvopplæringstreningEnd-brukere fullfører arbeidsbokleksjoner i hvordan man utfører vanlige oppgaver, ofte illustrert med skjermbilder. Uansett hvilken leveringsmetode du velger, er det nyttig å først gjennomføre et pilotopplæringsprogram for en liten, utvalgt gruppe brukere som best representerer din generelle brukerbase. Dette vil hjelpe deg med å identifisere problemer og problemer med ulike treningsmetoder før du forplikter deg til en. Opprette et treningsprogram Sluttbrukeropplæring er mer effektivt og minneverdig hvis du skreddersyr det til dine egne organisasjoner bruk av programvaren, i stedet for generiske leksjoner. For eksempel bør Microsoft Word-instruksjonen inneholde eksempler på faktiske maler som brukerne skal bruke for dokumentene sine. Noen elementer i leksjonen din bør inneholde: Formålet med programvaren. Oppgaver brukeren vil fullføre med programvaren Hvordan det adskiller seg fra tidligere versjoner eller produkter som den erstatter (hvis aktuelt) Vanlige problemer brukere kan støte på Sikkerhetsproblemer knyttet til programvaren Gjør treningsprogrammet skalerbart Et skalerbart treningsprogram er fleksibelt nok til å imøtekomme begge små tall av brukere (for eksempel når nye ansatte blir med i selskapet og trenger å bli opplært på programvaren) og store tall (som er nødvendig i en organisasjonsomfattende utrulling av et nytt produkt). Du kan få mange fordeler med individuell trening uten høye kostnader ved å bruke en kombinasjon av datastyrt opplæring og seminarstiltrening der brukerne kan stille spørsmål og praktisere ferdighetene med veiledning fra en instruktør. CBT har fordelen av å kunne skala opp eller ned avhengig av antall brukere du trenger å trene, og brukerne kan fortsette i eget tempo, i stedet for å holde tritt med eller bli holdt tilbake av resten av klasse. Om Deb Shinder Debra Littlejohn Shinder, MCSE, MVP er en teknologikonsulent, trener og forfatter som har forfattet en rekke bøker om datasystemer, nettverk og sikkerhet. Deb er teknisk redaktør, utviklingsredaktør, og bidragsyter til over 20 tilføyelser. Debra Littlejohn Shinder, MCSE, MVP er en teknologikonsulent, trener og forfatter som har skrevet en rekke bøker om datasystemer, nettverk og sikkerhet. Deb er teknisk redaktør, utviklingsredaktør og bidragsyter til over 20 tilleggsbøker om emner som Windows 2000 og Windows 2003 MCSE eksamener, CompTIA Security-eksamen og TruSecures ICSA-sertifisering.8. Skred for å skape en vellykket Virtual Training Strategy lørdag 6 september 2014 Hvordan lage en vellykket Virtual Training Strategy Et økende antall organisasjoner, enten offentlige eller private, benytter virtuell opplæring for å utvikle ansattes ferdighetssett og holde dem oppdatert med organisasjonens retningslinjer og prosedyrer. Men på mange måter er det å skape en vellykket virtuell opplæringsstrategi en kunst, og ulike elementer bør være tilstede for å kunne gjennomføre en informativ og engasjerende opplevelse for de ansatte. Men hva er disse elementene, og hvilke teknikker bør benyttes når man utvikler en virtuell opplæringsstrategi som gir den beste avkastningen på investeringen din. Utvikle en detaljert oversikt og forskningsinnhold på forhånd. En av de viktigste aspektene ved en vellykket virtuell opplæringsstrategi er organisering. Ved å lage en oversikt kan du holde på temaet og effektivisere strukturen din overordnede virtuelle opplæringsløsning. Hvis du ikke vet om emnet, snakk med fagpersoner og samle deres mening om hva du bør dekke og hvilken informasjon du kan legge ut. Det er viktig å ha en retningslinje som treningsøkten bør følge for å sikre at alt vitalt innhold er dekket. En annen viktig del av forberedelsen er å skape læringsmateriell på forhånd, og verifisere at de effektivt leverer informasjonen. Ta deg tid til å utvikle referanselister eller til og med en veileder med veiledning som gjør det mulig for de ansatte å utforske emnet videre etter at den virtuelle opplæringen er over. Vurder publikum og deres primære mål. Når du oppretter din virtuelle opplæringsstrategi, bør du alltid ha en fast forståelse av hvem som er dine ansatte og hva de håper å oppnå gjennom trening. Disse primære læringsmålene vil hjelpe deg med å velge viktige opplysninger som skal inkluderes i eLearning-kursplanen, og vil også hjelpe deg med å utvikle en virtuell læringsstrategi som tilfredsstiller deres varierte læringsbehov. Hvis for eksempel målgruppen din må lære konkrete jobbbaserte ferdighetssett under den virtuelle treningshendelsen, kan du inkludere øvelser, diskusjonsemner og eksempler på ekte verden som bidrar til å utvikle disse spesifikke ferdighetene. Likeledes vil læring om deres erfaringsnivå og kunnskapsbase tillate deg å designe en strategi som er mer effektiv og til poenget. Jeg oppfordrer deg sterkt til å lese de 6 viktigste spørsmålene for å effektivt analysere dine eLearning-kursmålgrupper. Spred ordet om den virtuelle opplæringsfasen i god tid. Selv den mest nøye utformede, velorganiserte treningsstrategien vil gå forgjeves dersom ansatte ikke vet at en slik eventbase finner sted. Så, du vil være sikker på å spre ordet om det virtuelle treningsforløpet eller arrangementet i god tid, for å øke medarbeidernes oppmøte. Bygg en buzz ved å sende ut en e-post over hele bedriften, legge inn informasjon om arrangementet på oppslagstavler eller i fellesarealer, og nev det i selskapets nyhetsbrev. Fokus på brukervennlig innholdsleveranse. Din virtuelle opplæring bør være enkel å få tilgang til, selv for ansatte som ikke er teknologiske kunnskapsrike. Navigasjon bør være enkel og grei, og hver medarbeider burde vite nøyaktig hvordan man logger på systemet for å delta på live-arrangementet eller webinar. Du kan til og med ønske å vurdere å tilby den på mer enn én plattform, for eksempel å registrere hendelsen og laste den opp til selskapets LMS eller nettside for fremtidig referanse eller for de som savnet live-arrangementet. Spør engasjerende og tankevekkende spørsmål for å drive diskusjonen. En levende hendelse er mest vellykket når instruktøren eller treneren har tatt seg tid til å skape tankevekkende diskusjonsemner og spørsmål. Husk at du som eLearning-profesjonell er der for å lede diskusjonen og bidra til å holde det på sporet. Dette betyr at du skal levere nøkkelbrikkene med informasjon, og deretter spørre engasjerende spørsmål som gjør at medarbeider tenker og samhandler. Foreslå et spørsmål eller et problem, og be de ansatte om å skrive ut deres svar. Deretter diskutere hvert svar, eller be dem om å stille spørsmål eller bekymringer av seg selv som kan diskuteres under hendelsen. Dette får dem til å føle seg som om de er aktive deltakere, i stedet for bare deltakere på et foredrag. Tegn oppmerksomhet på viktig innhold og tilbys periodiske rekapsjoner. Du kan markere viktig innhold ved å inkludere det i en presentasjon på skjermen som følger med live-arrangementet. Dette vil hjelpe medarbeiderne til å bedre anskaffe informasjonen, absorbere den og huske den når det trengs. Du kan også vurdere å tilby periodiske tilbakemeldinger gjennom hele det virtuelle treningsforløpet. For eksempel, etter at du har dekket et bestemt emne på lang tid, går du raskt gjennom de viktigste punktene du diskuterte, slik at de ansatte kan forstå hva de burde bringe bort fra treningsøkten. I tillegg må du alltid være sikker på å forklare hvordan du lærer ferdighetene, eller at informasjonen vil være til nytte for de ansatte, slik at de er mer motiverte til å delta i treningsprosessen. Oppmuntre gruppe samarbeid via sosiale medier plattformer. Twitter, Facebook og andre sosiale medier kan være uvurderlige verktøy for din virtuelle treningsstrategi. Spør ansatte om å stille spørsmål før arrangementet ved å lage et innlegg, eller få dem Tweet live under arrangementet og les deres spørsmål høyt mens du leverer treningen. Dette oppfordrer også dem til å samhandle med hverandre gjennom disse sosiale medieplattformene, noe som forbedrer gruppesamarbeid. Husk: Hold det kort og enkelt for å unngå overbelastning av informasjon. Det er et bevis på at for mye informasjon samtidig kan føre til kognitiv overbelastning. Som sådan bør du prøve å holde økt så kort som mulig. Også, du bør bare inkludere den informasjonen som er absolutt nødvendig. Det er ikke å si at du ikke bør inkludere humoristiske eksempler som hjelper de ansatte til å forholde seg til innholdet eller interessante historier som illustrerer poenget ditt. Men hold det på-emnet og unngå verbose forklaringer, da dette kan resultere i kjedsomhet og ansettelsesavbrudd. Ved å følge de nevnte trinnene dine virtuelle opplæringsleveranser vil være effektive, engasjerende og informative. Leter du etter flere tips som kan hjelpe deg med å unngå kjedelige virtuelle treningsøkter. Hvordan Unngå Sucky Virtual Classrooms-artikkelen inneholder 5 teknikker du kan bruke til å utvikle vellykkede virtuelle klasseromsstrategier. Sist men ikke minst, kan du også finne verdifulle følgende to artikler: 8 tips for å skape en effektiv synkron eLearning-strategi I denne artikkelen gir jeg deg et trinnvis blikk på hvordan du lager en synkron læringsstrategi som er informativ, engasjerende og interaktiv. Uansett om du utvikler en privat eller bedriftell eLearning-plan, og om du planlegger en hendelse, leksjon eller kurs, er det visse synkron læringstips du må følge. 7 tips for å lage en effektiv blended eLearning-strategi I denne artikkelen vil jeg gå over på hvordan du lager en eLearning-strategi som integrerer både synkron og asynkron eLearning-designstrategier, slik at du kan tilby elevene en variert og effektiv eLearning-opplevelse. Balansert SCORECARD PROFESSIONAL (BSP) Profesjonell sertifisering fra Balanced Scorecard Institute og George Washington University. For mer informasjon om hvordan du bestiller et Balanced Scorecard Professional (BSP) kurs på ditt sted, vennligst klikk på knappen nedenfor. Scoreboard 8211 KPI Management Hvis du er interessert i KPI Management (Key Performance Indicator) i stedet for strategisk ledelse, bør du se på vårt KPI Software verktøy kalt resultattavle. Scoreboard er akkurat det samme programmet som QuickScore, men bruker et mer generisk forretningsspråk i menystrukturene. For eksempel, hvor i QuickScore ser du kanskje den balanserte resultatkortet Prestasjonsmåling i resultattavlen, ser du begrepet KPI. QuickScore-prøve Ta en gratis 14-dagers QuickScore-prøve i dag, ingen forpliktelse, ingen kredittkort kreves Poengtavle Trial Ta ut en gratis 14 dagers resultattavle prøve i dag, ingen forpliktelse, ingen kredittkort kreves INTRAFOCUS 8217ntr-fks på innsiden i en stat (eller kvalitet) med klar definisjon. Navnet Intrafocus ble ikke ankommet ved et uhell. Vårt mål fra begynnelsen har vært å se inn i selskapene og organisasjonene vi jobber med. Vi hjelper dem med å definere klart hva deres strategiske mål er og hvordan de skal håndteres effektivt. Gjennom strategisk tilrettelegging, opplæring og bruk av testet og testet programvare, tilbyr vi kompetanse og verktøy og hjelper deg med å utvikle og implementere strategien din.
Comments
Post a Comment